Later wil ik kleuterleidster worden en naar mijn mening heb je daar een paar vaardigheden voor nodig. Vaardigheden zoals empathie, sociaal zijn, initiatief nemen, geduld hebben,... Ik kan er zo wel honderden opsommen. Maar voor mij is de belangrijkste vaardigheid creativiteit.
Creativiteit op vlak van knutselen, tekenen, schilderen enz., maar ook op vlak van omgaan met kinderen, je moet kunnen inspelen op de kinderen. Als er zich een gebeurtenis plaatsvindt, moet je als kleuterleidster (maar ook als leerkracht van het lager onderwijs) creatief kunnen inspelen op die gebeurtenis. Dat kan positief, maar ook negatief zijn.
Een voorbeeld van een positieve gebeurtenis is een geboorte van kleine zus of broer. Als leerkracht kan je dan bijvoorbeeld met de klas op bezoek gaan, een knutselwerk maken voor kleine zus/broer,...
Een voorbeeld van een negatieve gebeurtenis is het overlijden van een huisdier. Als leerkracht kan je dan bijvoorbeeld een godsdienstmoment houden (een stiltemoment met de klas) of een verhaaltje voorlezen over hoe een kind omgaat met verlies.
De school zou naar mijn mening later nog meer gericht zijn op het kind. Tegenwoordig wordt er als leerkracht alleen of heel veel aandacht gegeven aan de klas (door activiteiten te organiseren, stiltemomenten, verhaaltjes voorlezen, naar het toilet gaan, ...) maar ik vind dat je dan als leerkracht ook veel aandacht moet besteden aan het kind individueel.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
je ziet het positief . Prima is dit. Het kind als individu is zeker belangrijk. Maar ook de samenwerking met verschillende karakters en interesses is belangrijk. aandacht voor elkaars vaardigheden en ze ook respecteren en ook al is het niet je "ding" toch interesse vertonen.En dat ook duidelijk maken aan de ganse klas.
BeantwoordenVerwijderen